25 Mart 2012 Pazar

Canli Tarihcem, 4 nesil, ayni yemek!





Kendime ince belli'de bir bardak cay koydum, bir de agac cilekli bir turtadan bir dilim kestim…
Oturdum yaziyorum…
Bu haftaki yazar konugumuz Mirey Karaso kimdir? Neyin nesidir? Nasil tanirim gibi? basliyalim mi?
Saniyorum 70’li 80’li yillarda Buyukada’da herhalde ilk kez gormusumdur kendisini…
Zira kizkardesi ile adamizin ender kizil sacli hatunlarindan biriydiler kendileri…
Sonra 80’li yillarda arkadas ve aile toplulugunda bir La Bobbonniere nikah sekeri firtinasi esmisti… (Bunun da onun sirketi oldugunu biliyordum...)
Bir sonraki dusuncem ise 2000’li yillarda onunla USA’nin Dallas sehrinde karsilasmamiz olmustur. Zira ayni Davetler ve Eglenceler Konferansina misafir idik…
Sohbetlerimiz yaraticilik, ve yapimcilik arasinda gitti geldi…megerse o da beni takip ediyormus.
Bir sonraki sayfa ise Mirey’in dunyalar tatlisi kizi Lara’yi bana Stajer olarak yollamasi ile acildi…
Ve son yaprak ise 2011 yazinda canim kuzenim Elvan’in Kemer Country’deki kir dugunu yine Mirey’in basarili imzasini tasiyordu….
Artik bu yasam paralellerimiz tesaduf mudur? Degil midir? Onun kararini sizlere birakiyorum…
Tek bildigim bizim kulturel, rituelistik, ruhi, ve yemekle birlesen bir yoldasligimiz var…

Gelin onun kaleminden bu yolculuga birlikte cikalim:

“Moshiko… (Sepharad dilinde Mosecik!)
Beni her zaman orf ve ananelerim heycanlandirir…
Onlar sanki birer kacinilmaz mucize yaratirlar…
Kutlamalar dunya olali beri tekrar edilen harika vesilelerdir …
Ne sansliyim ki meslegim beni 30 yildir bu kutlamlarin bir parcasi haline soktu…
Yillarca once bir falci, benim bir onceki hayatimda Ingilterede cok renkli bir davet ve organizasyoncu oldugumu soylemisti…
Aman iki hayatimda da bunu basardimsa!!!
Bir daha ki sefere misafir olarak gelmek istiyorum bu muhtesem davetlere…
Saka ile karisik baslayan bu meslegim buyudu…
Ben de ayni zamanda  meslegimle buyudum…
Ve yuzlerce harika insanin ozel gunlerini paylasma imkani yasadim…
Birlikte gulduk, agladik, sevdik, dua ettik, yemek yedik ve sukur ettik…
Ben ayrica ozel ve farkli iki kulturumu birbirine katabildim…
Turk mutfagina, Sefarad Yahudi mutfagini katip bir hayat corbasi yarattim adeta…
Turkiye zaten bu uygarliklari icinde eriten bir kazandir..
Bundan yillar once bir yemek festivaline davet edilmistim…
Benim icin ozel olan bir yemek tarifi istendiginde hemen aklima, ninemin  “El Tapada de Berencena’si ” (Patilican Turtasi) gelmisti.
Juri icin yapilan tadim o kadar basarili gecmisti ki…. 
3 kere pisirmek zorunda kalmistim ayni yemegi…
Kucuk bir kizken, annemin bu yemegi yapisini hatirliyorum… hamuru nasil marifetle bir sanatci gibi isleyisini hayranlikla seyrederdim… Ne koku idi o Yarrabbim????
Herhafta sonu tekne ile cikilan gunluk yolculuklar ve pikniklerde, Kaptan Maurice’in rotasinda en az 15 kisi tikisirdik kabine…
O unutulmaz gunlerin tek vaz gecilmez tutkusu iste annemin bu Tapadasi idi….
Dusunursek bu yemek…. Taaa Selanik’te buyuk buyuk annelerimin mutfagindan, onluklu hali ile basliyan bu yolculuk, Istanbul’un merkezine annemin mutfagina, oradan da bugun benim sehir disinda koy mutfagima kadar bir yolculuk edebildi…. Bu iste benim icin CANLI TARIHCEM bir yerde… Eminim bunu kizim da bir gun mutfaginda surdurecektir…
Ve umarim sizlerde hepiniz bunu mutfaginizda denersiniz…
Yalniz simdiden uyariyorum… Bu enfes koku bayilmaniza yol acabilir… Zira o kadar bas dondurucu….

Yeyin, keyfini cikarin, sevin, ve sukur edin…”

{Tapada de Berencena} {The Eggplant Tart}.

1 su bardagi sivi yag
Yarim bardak sudan i parmak eksik su
1 tatli kasigi tuz
2 kasik kaser rende
Aldigi kadar un
Ic malzeme:
4 adet bostan patlican kozlenmis
200 gram kaser rende
Yag ,su ,tuz fikir fikir kaynatilir.(5 dakika)
Ates sondurdukten sonra un ve kaser katilir.
Hamur yumusak olarak toparlanir.
Ikiye bolunerek buzdolabina konur bekletilir.
Tart kalibi nin dibine biraz kaser rende serpilir
Uzerine yarim hamur  ince bir sekilde acilir...kenarlari tart kalibinin yuksekliginde yayilir.
Hamurun uzerine kaser rende serpilir...bu hamurun pisince kitir kitir olmasini saglar.
Icine patlican ,kaser karisimi dosenir.
Uzerine tekrar kalan hamur kapak olarak konur...
Bu ust hamur bir naylon uzerinde acilip ters cevrilir.
Ince uclu bir keskin bicak ile baklava seklinde kesilir.
Avucun icine biraz su konur ve hamurun uzerine serpilir...kaser serpilir.
Firinda uzeri kizarincaya kadar pisirilir.
1 saat minimum...Afiyetle yenir...

Mirey’e ulasmak icin tiklayin:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder