20 Mart 2012 Salı

Lahmacun 'un kokusunu takip ediyorum....




Arkadasim Vasken Kalayjian tam bir ronesans erkegi…O bir reklamci, marka danismani, baba, sanatkar, ruhi dusunur, asik ve romantik…
Seneler boyunca onunla yoga arkadasligi, komsuluk, reklam tasarimlari, sofra paylasimi yasadik…
Bloguma katilmasini isteyene kadar, baska bir tutku daha paylastigimizin farkinda degildim…
Megerse o da annesine daha lahmacun isterim diye yalvaran bir cocukmus….
(benim ilk ve orta okul yillarimda, annem lahmacunun kokusuna tahammul edemedigi halde beni  Nisantasindaki Kahraman Maras bufesine getirir… fakat beni disarida beklerdi….
O guzelim sogan, sarmisak, ve baharat kokulari benimse zevkten basimi dondururdu….olsa da yesem simdi….)
Gelin Vasken’in anilarini onun kaleminden (tuslarindan) okuyalim…:

“Lahmacun pesinde kosmam benim icin bir suru orta dogu medeniyetine anahtar olmustur… Zira seyahat ettigim ulkelerde yerel halk ile herzaman bir sohbet baslangicidir Lahmacun…
Bir kere Dubai’da taksi soforum, bana o inanilmaz gokdelenler ve siklik arasinda minik bir lokanta tarif etmisti. Ahcisi benim ailem gibi Aleppo’lu imis. (Suriye)… Bence orta dogunun mutfak damari olan ve 10,000 senelik gecmisi olan bu harika mutfagin esi yoktur.

Stockholm’da oldugum diger bir kez ise otel’imin Misir asilli kapicisindan yine Lubnanli bir lokantada harika bir Lahmacuun pesine dustum…( Inanin 3 gun her ogunde fume balik yemekten fenalik geciriyordum zaten.)

Benim icin yemegin kokusunu takip ederek yolculuk ayrica ruhumu yucelestiren, ve her yorenin insani ile kaynasabilmemi saglayan gercek bir tutku zaten.

Bundan birkac yil evvel kizlarim Lara ve Sevan ile Turkiye, Suriye ve Ermenistan yollarina dusmustuk… Zira onlarin koklerini tanimalariydi amacim.

Istanbul en sevdigim ilk 10 sehir arasindadir diyebilirim. Gerek Osmanli gerek a-la-Turka yemek tadi zaten benim Ermeni koklerimin tanidigi bir damak tadidir.

Bu seyahatimizde en romantik, cagdas ve sik yemegimizi kaldigimiz Ciragan Sarayindaki Tugra’da yedik. (Sagolsun Moshe’nin tavsiyesi uzerine.) Ziyafetimiz zaten zengin Osmanli dekoru, ruh oksayan klasik Turk muzigi, ve inanilmaz bogaz manzarasiyla inanilmaz bir baslangic yasatti… Kuzu Külbastı olsun,  Testi Kebab’I olsun, , Tuğra’nin modern ve klasik menusu Sultanlara layik idi. Kizlarim harika bir Turk sarabini devirirlerken ben tabi ki Raki’ya sadik kaldim. Yemegin sonunda "Macun" arabasi ve saticisi ile gece gercekten bir Binbirgece Masalina donustu.

Lahmacun, (Türk telaffuz: [lahmadʒun]) veya lahmajoun (Ermeni - Lahmadjun lahmaǰun) Arapça: لحم بعجين, lahm bi'ajīn, "hamur et", erken kaynaklandığı sanılan hazırlanmış bir besin maddesidirLevant Suriye mutfağı. Bu kıyma (baharat karıştırılarak en sık dana ve kuzu eti) ile tepesinde hamur yuvarlak, ince parça oluşur. Lahmajun genellikle servis edilir turşu, domates, biber, soğan, marul ve maydanoz veya kişniş dahil olmak üzere, sebze etrafında limon suyu serpilir ve sarılır

Diger bir aksam ise daha alcak gonullu bir macera icin Galata korusune yakin Hamdi Lokantasinda yedik…Ben tabi notumu yine Lahmacun ile verdim… Harika idi… Hatta uzerine patilcan salatasi bile koyudular… Inanilmazdi.
Kucuk bir oglanken, Aleppo’da annem lahmacunun icini /harcini hazirlar benim onu firina getirmemi isterdi… Tabiki cikmadan verilen en onemli ogut is…. “Gozunu firinci’dan ayirma idi”… Zira harclarin karismamasi, ve bir kismininda asirilmamasi idi konumuz.
Diger bir ogutte “Sakin sende yeme” idi…
Bir cocuga daha buyuk bir iskence olabilr miydi ki? O guzelim kokulu lahmacunu sicak sicak tasirken bir tadina bakmadan durabilir miydim ki? Kisacasi eve geldigimde annem benim sadece nefesimdeki kokudan lahmacunu goturdugumu anlar, gulumser ve zira birseycikler de demezdi…
Zira ben onun gozunun nuru, bebegi idim….”

Oldukça büyük bir Ermeni nüfusun olan Glendale, CA’da cok  iyi Lahmajun fırınlarıni ziyaret ettim.
Bize yakin ise:
New York’ta Ali Baba, 206 East 34th Street New York NY 10016 T: 212-683-9206 Harika.
CT’te ise Saray Türk Restaurant: 770 Campbell Avenue, West Haven, CT: 203-9.370.707

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder